تحلیل انتقادی گفتمان فیلم های مسعود کیمیایی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده بوعلی
- نویسنده فواد ظفرعبداله زاده
- استاد راهنما تژا میرفخرایی محمدرضا رسولی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
جهان بینی موجود در گفتمان غالب در فیلمهای مسعود کیمیایی در طول پنج دهه، با استفاده از رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان، مورد تحلیل قرار داده شده است تا از این باب مشخص شود که جهان بینی موجود در این فیلمها می توانند در تحقق یک جامعه ی عقل محور ، بر اساس مفهوم جهان – زیست عقلانی شده ی هابر ماس، موثر باشند یا در جهت عکس آن عمل میکنند و این داعیه از سویی با توجه به نقش جامعه پذیری رسانه ها ( در اینجا فقط فیلم های یک فیلم ساز) و نیز از سویی دیگر با توجه به ماهیت گفتمان که در رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان ، دارای رویکرد هست بیان شده است . کنش ارتباطی و حوزه ی عمومی ، از نظر هابر ماس در جهان – زیست عقلانی شده ، تحقق می یابند و تحقق جهان- زیست عقلانی با محوریت عقلانیت ارتباطی که آن نیز بر مبنای جنبه ی نقادانه ی عقلانیت مدرن است مستلزم تحول در جهان زیست سنتی به واسطه ی اعمال نقادی در آن می باشد زیرا در جهان زیست سنتی ، نوعی از عقلانیت وجود دارد که فاقد جنبه ی نقادی است و کنش های ارتباطی ایدال در نظر این فیلسوف ، بر مبنای عقلانیت انتقادی می باشند و مفاهیمی مانند حضور ومشارکت افراد در ارتباط ، به صورت برابر و غیر رسمی (در این مطالعه این مفهوم، یعنی برابری در ارتباطات به برابری زن و مرد در بیان ایده و منزلت اجتماعی نیز تعمیم داده شده است ) و شفافیت در ارتباط از عوامل قوام دهنده ی کنش های ارتباطی مذکور می باشند. گفتمان فیلمهای مسعود کیمیایی در طول پنج دهه از زمان فیلم قیصر تا محاکمه در خیابان ،عمدتا مفاهیمی مانند تاکید بر رجحان جنسیت مردانه بر زنانه در منزلت اجتماعی و نابرابری میان این دو را در ارتباطات در بر دارند و از طرفی ایده های پیشا مدرن در برخورد با بحرانها مانند قصاص در انها، مورد تاکید قرار گرفته است و نوع ارتباطات میان فردی ، عمدتا بر مبنای تقابل میان سنتها انجام شده است نه مستقل از آنها و نیز به طور جدی ناقد آنها نمی باشند از این رو در گفتمان تالیفات این مولف نمی توان ،مفاهیمی که در تحقق یک جامعه ی عقل محور بر مبنای جهان – زیست عقلانی شده می باید مورد جامعه پذیری افراد جامعه قرار گیرند را به طور با اهمیتی تشخیص داد و با توجه به طول این پنج دهه ، تغییرات قابل توجهی در گفتمان تالیفات وی دیده نمی شود.
منابع مشابه
تحلیل جامعهشناختی آثار مسعود کیمیایی
در این مقاله فیلمهای مسعود کیمیایی به مثابة بازتاب شرایط اجتماعی تحلیل میشوند. مسئله مقالة حاضر یافتن عناصری روایی در ساخت فیلم است که شاخصترین و مهمترین مسائل جاری را در زمان ساخت فیلم در خود دارند. رویکرد نظری بازتاب به ما کمک میکند که هر یک از آثار کیمیایی را آینهای از مسائل روز بدانیم. رویکرد روششناختی مقاله تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن، پنج فیلم سینمایی کیمیایی به منزلة باز...
متن کاملارائۀ مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم
با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلی...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی آثار مسعود کیمیایی
در این مقاله فیلم های مسعود کیمیایی به مثابة بازتاب شرایط اجتماعی تحلیل می شوند. مسئله مقالة حاضر یافتن عناصری روایی در ساخت فیلم است که شاخص ترین و مهم ترین مسائل جاری را در زمان ساخت فیلم در خود دارند. رویکرد نظری بازتاب به ما کمک می کند که هر یک از آثار کیمیایی را آینه ای از مسائل روز بدانیم. رویکرد روش شناختی مقاله تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن، پنج فیلم سینمایی کیمیایی به منزلة باز...
متن کاملقهرمان اسطورهای در سینمای مسعود کیمیایی
در این مقاله، قهرمان و ویژگیهای آن در سینمای مسعود کیمیایی، مورد مطالعه قرار گرفته و نیز تأثیر شرایط اجتماعی بر تحولات قهرمان در آثار پیش از انقلاب و پس از انقلاب کیمیایی، موردتوجه واقع شده است. برای این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، سه فیلم «قیصر»، «داشآکل» و «رضا موتوری» از آثار پیش از انقلاب و سه فیلم «رئیس»، «محاکمه در خیابان» و «جرم» بهعنوان نمونههایی از آثار پس از انقلا...
متن کاملقدرت، مقاومت و سینما: بازنمایی طبقۀ فرودست در سینمای مسعود کیمیایی
هدف این مقاله ارزیابی انتقادی دیدگاههای رخدادی قدرت بر اساس تحلیل آثار سینمایی است. گفتمانِ انتقادی در تحلیل سینما از یک سو، سینما را در استقلال خود به مثابه هنر واجد ارزش، اعتبار، اندیشیدن و فلسفیدن قلمداد میکند؛ از سوی دیگر، آن را نقطۀ تلاقی سیاست، اقتصاد و فرهنگ لحاظ کرده و در آن میاندیشد. بررسی آثارسینمایی مسعود کیمیایی بهانهای است در جهت فهم مناسبات اجتماعی و سیاسی به طور اعم و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - پژوهشکده بوعلی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023